17 Ocak 2011 Pazartesi

"て" Çekimi, Adları ve Fiilleri Sıralama





"て" çekimi bir kelimenin onu takip eden bir kelime ile ilgisini gösterir. Özellikleri sıralama, yapılan eylemleri sıralama, neden belirtme, karşıtlık belirtme, şimdiki zaman çekimi vb benzeri bir çok durumda kullanılan bir çekimdir.

Ad ve Sıfatların て Çekimi


Adlar veya nalı sıfatlara 「で」 eklenir:






   sessiz, sakin   (しずか)  →  静かで






İli sıfatlardaki, adların olumsuzu ve sıfatların olumsuzundaki い nin yerine くて getirilir:






  (dar)   せまい   →   くて






彼女じゃない     (kadın değil)   (かのじょじゃない) →    彼女じゃなくて  

Fiillerin て Çekimi





Fiil, Fiil son hecesiて Çekimi
するして
来る来て (きて)
行く行って (いって)
って
いて
いで
して
って
んで
んで
んで
って
(い)る, (え)る(い)て, (え)て


Olumsuz çekim:
Fiilin olumsuz çekimi yapılır ve olumsuz haldeki い düşürülerek くて eklenir.





Olumsuzて Biçimi
食べない (yemek)
たべない
食べなくて
たべなくて
行かない (gitmek)
いかない
行かなくて
いかなくて
しない (yapmak) しなくて
ばない (oynamak)
あそばない
ばなくて
あそばなくて
まない (içmek)
まない
まなくて
まなくて
 

Sıralı Cümleler


ADLARI SIRALAMA

この 面白て楽しいです。
この ほん おもしろたのしです
Bu kitap ilginç ve eğlencelidir.


私 の 部屋 は、きれい、静か、とても 好き。
わたい の へや は、きれいで、しずかで、とても すき
Benim odam temizdir, sessizdir; (onu) çok severim.


彼女 は、学生じゃなくて、先生だ。
かのじょ は、がくせいじゃなくて、せんせいだ
O (bayan) öğrenci değil, öğretmendir.
 
FİİLLERİ SIRALAMA

朝 ジョギングをして、シャワー を 浴びて、会社 へ 行きます。
あさ  ジョギングをして、シャワー を あびて、かいしゃ へ いきます
Sabah koşarım, duş alırım ve işe giderim.

Fiilin zaman, olumsuzluk gibi çekimleri son fiilde yapılır.

神戸 へ 行って、映画 を 見て、お茶 を 飲みました。
こうべ  へ いって、えいが を みて、おちゃ を の みました
Kobe'ye gittim, film izledim ve çay içtim.


時間 が ありまして、映画 を 見ました。
じかん が ありまして、えいが を みました
Zaman(ım) vardı, filim izledim.


.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder