16 Eylül 2010 Perşembe

İsim Cümleleri, Sıfatlar ve Çekimleri

BİLDİRİM YAPMA ~İSİM CÜMLELERİ
 
Japoncada bildirimler adlara veya nalı sıfatlara senli benli konuşmalarda [だ], resmi konuşmalarda [です] eklenerek yapılır.




Sıradan Sıradan [だ]     Resmi
静  か (しずか)          静かだ           静かです     Sessiz(dir)
医者 (いしゃ) 医者     医者です     Doktor(dur)
    Doktor(um)





SIFATLAR
 
Sıfat, isimleri türlü yönlerden belirten niteleyen sözcüklerdir.
Sıfatlar iki gruba ayrılır: nalı sıfatlar ve ili sıfatlar.

Nalı Sıfatlar
 
Nalı sıfatlar aynen adlar gibi davranırlar. Nalı sıfatlar kendilerinden sonra gelen adları araya gelen な ile tanımlarlar.




静か                   (しずか)                    
静かな人 。      (しずかなひと)
Sessiz
Sessiz kişi
親切な人 。      (しんせつなひと) Nazik (bir) kişi
変な人。           (へんなひと) Garip (bir) kişi


Nalı Sıfatların ve Adların Çekimi:



Olumlu Olumsuz
Geçmiş 
Olmayan
静か
(しずかだ)
Sessiz 静かじゃない
(しずかじゃない)
Sessiz değil
Geçmiş 静かだった
(しずかだった) 
Sessizdi 静かじゃなかった
しずかじゃなかった
Sessiz değildi






Olumlu Olumsuz
Geçmiş 
Olmayan
静かです
(しずかです)
Sessiz 静かじゃないです
(しずかじゃないです) 
静かではありません
 (しずかではありません )
Sessiz değil
Geçmiş 静かでした
(しずかでした)
Sessizdi 静かじゃなかったです
(しずかではありませんでした*)
Sessiz değildi
(* ではありません ( Burada は va olarak okunur))


先生じゃないです      
(せんせいじゃないです)        
先生じゃない      
(せんせいじゃない)
Öğretmen değil

車です
(くるまです)

車だ
(くるまだ)
Arabadır
 

黄色じゃなかったです
(きいろじゃなかったです)

黄色じゃなかった
(きいろじゃなかった)

Sarı değildi

猫でした
(ねこでした)

猫だった
(ねこだった)

Kediydi


İli Sıfatlar
 
İli sıfatlar her zaman い ile sonlandıkları için bu adı alırlar. Ancak i ile biten nalı sıfatlar da mevcuttur.





暑い     (あつい)    Sıcak 暑い日。       (あついひ)   Sıcak (bir) gün
高い     (たかい)    Yüksek 高いビル。   (たかいビル)  Yüksek bina


İli Sıfatların Çekimi:
 
İli sıfat olumsuz yapılırken sondaki [], []'ya dönüşür ve ない eklenir.

Geçmiş için [] düşürülür ve かった eklenir.




  Olumlu Olumsuz
Geçmiş Olmayan 高い Yüksek 高くない Yüksek değil
Geçmiş 高かった Yüksekti 高くなかった Yüksek değildi






  Olumlu Olumsuz
Geçmiş Olmayan 高いです Yüksek 高くないです
高くありません
Yüksek değil
Geçmiş かったです Yüksekti 高くなかったです
高くありませんでした
Yüksek değildi


「いい」 (iyi)nin Çekimi

「 いい 」 nin çekimi 「 よい 」 ye göre yapılır.




Olumlu Olumsuz
Geçmiş Olmayan       いい     よくない
Geçmiş よかった     よくなかった 


「 かっこいい 」 nin Çekimi (çekici, klas)




Olumlu      Olumsuz
Geçmiş Olmayan       かっこいい      かっこよくない
Geçmiş かっこよかった
    かっこよくなかった

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder